Virkad Monster Inc mössa.

<
Hej!

Vet ni vad, här en kväll för ett par veckor sedan när jag låg i sängen och skulle sova så slog det mig att jag måste virka en mössa som liknar Monster Inc snubben Mike Wazowski, den gröna ni vet? Så dagen efter så började jag virka. Detta är ju inte direkt en mössa jag själv vill gå runt med så jag gjorde en barnmössa. Jag måste säga att den ser bra rolig ut. Skrattar lite ner jag ser den. :) Haha

Så här ser han ut:

Ser kan inte ganska rolig ut? Om inte annat skapligt chockad!

Självklart delar jag med mig av mitt mönster. Om ni vill dela mönster på er blogg så länka tillbaka till mig och skriv en kommentar att ni lånar det. :)

Ni behöver följande:

Grönt garn
Vitt garn
Svart garn
Blått garn
Vit filt
Svart filt
textillim
nål
Bommul eller annan fyllning

Då kör vi! Här kommer mönstret.

Vi använder följande virkmaskor:
St = Stolpe
Fm = Fast maska

Som vanligt är siffrorna inom parantes så många maskor ni ska ha när nu virkat klart varvet.

Vi börjar med själva mössan:

Den jag har gjort har jag gjort med virknål 3,0. Jag skulle tro att mössa passar en 2,5-3,5 åring ungefär.

Mössa:

Varv 1: Gör 10 st i en magisk ring. (10)
Varv 2: 2 st i varje maska varvet ut. (20)
Varv 3: 2 st i varannanmaska (1 st, 2 st osv.). Alltså 1st i första maskan, 2 st i andra maskan fortsätt varvet ut. (30)
Varv 4: 2 st i var tredje maska (1 st, 1 st, 2st osv.). Alltså 1 st i första och andra maskan, 2 st i tredje maskan, fortsätt varvet ut. (40)
Varv 5: 2 st i var fjärde maska (1 st, 1 st, 1 st, 2 st osv.). Alltså 1 st i de första tre maskorna sedan 2 st i den fjärde maskan. (50)
Varv 6: 2 st i var femte maska (1 st, 1 st, 1 st, 1 st, 2 st osv.). Alltså 1 st i de första fyra maskorna sedan 2 st i den femte maskan. (60)
Varv 7: 2 st i var sjätte maska (1 st, 1 st, 1 st, 1 st, 1 st, 2 st osv.). Alltså 1 st i de första fem maskorna sedan 2 st i den sjätte maskan. (70)
Varv 8: 2 st i var sjunde maska (1 st, 1 st, 1 st, 1 st, 1 st, 1 st, 2 st osv.). Alltså 1 st i de första sex maskorna sedan 2 st i den sjunde maskan. (80)
Varv 9: 2 st i var åttonde maska (1 st, 1 st, 1 st, 1 st, 1 st, 1 st, 1 st, 2 st osv.). Alltså 1 st i de första sju maskorna sedan 2 st i den åttonde maskan. (90)
Varv 10: 2 st i var nionde maska (1 st, 1 st, 1 st, 1 st, 1 st, 1 st, 1 st, 1 st, 2 st osv.). Alltså 1 st i de första åtta maskorna sedan 2 st i den nionde maskan. (100)

Varv 11-22: 1 st i varje maska. (100)
Varv 23-28: 1 fm i bakre maskbågen på alla varv. (100)

Nu är själva mössan klar. Nu kör vi in på ögat.

Öga:

Börja med svart garn.
Varv 1: 4 fm i en magisk ring. (4)
Varv 2: 2 fm  i varje maska. (8)
Byt färg till blått garn.
Varv 3: 2 fm i varannan maska (1 fm, 2 fm osv.). Alltså 1 fm i första maskan, 2 fm i andra maskan fortsätt varvet ut. (12)
Varv 4: 2 fm i var tredje maska (1 fm, 1 fm, 2 fm osv.). Alltså 1 fm i första och andra maskan, 2 fm i tredje maskan, fortsätt varvet ut. (16)
Varv 5: 2 fm i var fjärde maska (1 fm, 1 fm, 1 fm, 2 fm osv.). Alltså 1 fm i de första tre maskorna sedan 2 fm i den fjärde maskan. (20)
Byt färg till vitt garn.
Varv 6: 2 fm i var femte maska (1 fm, 1 fm, 1 fm, 1 fm, 2 fm osv.). Alltså 1 fm i de första fyra maskorna sedan 2 fm i den femte maskan. (24)
Varv 7: 2 fm i var sjätte maska (1 fm, 1 fm, 1 fm, 1 fm, 1 fm, 2 fm osv.). Alltså 1 fm i de första fem maskorna sedan 2 fm i den sjätte maskan. (28)
Varv 8: 2 fm i var sjunde maska (1 fm, 1 fm, 1 fm, 1 fm, 1 fm, 1 fm, 2 fm osv.). Alltså 1 fm i de första sex maskorna sedan 2 fm i den sjunde maskan. (32)
Varv 9: 2 fm i var åttonde maska (1 fm, 1 fm, 1 fm, 1 fm, 1 fm, 1 fm, 1 fm, 2 fm osv.). Alltså 1 fm i de första sju maskorna sedan 2 fm i den åttonde maskan. (36)

Ögonlock:

Varv 1: 17 lm. Den 17:e lm är den du vänder med på varv 2.
Varv 2: Börja i andra maskan från nålen, gör 1 fm i varje fm. (16)

Nu är själva virkningen klar. Nu är det dags för montering.

På de två bilderna här nedan så ser ni att jag har sytt fast ögonlocksdelen ovanför ögat. Så den ligger längst ögats kant.

Då börjar vi att sy fast ögat, ta vit tråd jag brukar sy ihop med samma garn jag virkar med. Så sy fast ögat på det stället på mössan du vill ha det. Innan ny syr igen helt så fyller ni den med bomull eller vilken fyllning ni nu har valt. När ögat är på plats syr ni sedan fast ögonlocket ovanför ögat.

Nu tar vi oss an filten. Klipp ut en mun i den form ni önskar i svart filt, klipp även ut tänder i vit filt i valfri form. Ta sedan textillimmet och limma fast tänderna på munnen och sedan limmar ni fast munnen på mössan under ögat.

Så då är ni klara!

Om ni har frågor är det bara att skicka en kommentar. :)

Ha det gott!

bloglovin